Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Αν τα παλαιά τείχη του μπορούσαν να μιλήσουν

 


26/09/2024 - 16:00μμ

Αν τα παλαιά τείχη του μπορούσαν να μιλήσουν, το μοναστήρι Παναγία Σουμελά στον Πόντο θα είχε αρκετές ιστορίες να μας διηγηθεί. Από την ίδρυσή του το 386 μ.χ όταν οι Αθηναίοι μοναχοί Βαρνάβας και Σωφρόνιος βρέθηκαν μετά από όραμα με την Παναγία στα βουνά του Πόντου. Σε ένα σπήλαιο σε υψόμετρο άνω των 1.000 μέτρων είδαν μια χρυσαφένια λάμψη, όταν πλησίασαν βρήκαν την εικόνα της Παναγίας. Οι δύο μοναχοί θεώρησαν την αποκάλυψη της Παναγίας, μέσω της εικόνας, ως σημάδι και αποφάσισαν να φτιάξουν ένα κελί, έτσι έγινε η αρχή για την δημιουργία της ιεράς Μονής της Παναγίας Σουμελά.

Στα μέσα του 1800 η μονή απόκτα έναν μεγάλο ξενώνα με 72 δωμάτια και άλλους χώρους, όπως βιβλιοθήκη, γραφεία και άλλες εγκαταστάσεις και γίνεται σημαντικό σημείο αναφοράς του Πόντου. Το 1922 οι Τούρκοι αρπάξαν ότι πολύτιμα κειμήλια της μονής βρήκαν και έκαψαν μοναστήρι, ώστε να αφανίσουν εντελώς το ελληνικό στοιχείο από την περιοχή.


Η μονή υπήρξε μάρτυρας της εξέλιξης της Βυζαντινής Αυτοκρατορίας, καθώς και της επέκτασης των Οθωμανών στα ιστορικά εδάφη του Πόντου και της γενοκτονίας των Ελλήνων του Πόντου με τις αναγκαστικές πορείες θανάτου προς την ενδοχώρα, που προκάλεσαν τον θάνατο πολλών από ασθένειες και εξάντληση, καθώς και από τις παραστρατιωτικές ομάδες που χτυπούσαν τα ελληνικά χωριά σκοτώνοντας τους κατοίκους τους, ακολούθησε ο Πρώτος Παγκόσμιος Πόλεμος και μετά από αυτόν βίωσε δεκαετίες βανδαλισμών και παραμέλησης.


Μονή με εντυπωσιακές εξωτερικές τοιχογραφίες, αλλά με ακόμη εντυπωσιακότερες και παλαιότερες εικόνες στο εσωτερικό. Πίσω από την πρόσοψή της, η εκκλησία εξαφανίζεται μέσα σε μια μεγάλη σπηλιά γεμάτη με ζωντανές εικόνες που δημιουργήθηκαν τον 13ο αι. Μεγάλα πορτρέτα του Ιησού και της Παναγίας μας αντικρίζουν από την οροφή, ενώ οι τοίχοι είναι στολισμένοι με αγγέλους, αποστόλους και αγίους, καθώς και μιας απεικόνισης του Αγίου Ιγνατίου που σκίζεται από λιοντάρια σε μια ρωμαϊκή αρένα. Δυστυχώς η μανία των τούρκων αφαίρεσε τα ζωγραφισμένα μάτια των αγίων από τις χαμηλότερες τοιχογραφίες, εκείνες που είναι πιο εύκολα προσβάσιμες από τα ανθρώπινα χέρια.


Η μονή της Παναγίας Σουμελά αυτό το μνημείο πολιτιστικής και θρησκευτικής κληρονομιάς που από το 1986 λειτουργεί ως μουσείο, πρέπει να πάψει να είναι μουσειακό είδος, να επαναλειτουργήσει με ανοιχτές αγκάλες, όπως ανοιχτή είναι η αγκαλιά της Παναγίας σε όλους τους ανθρώπους, όλων των θρησκειών και η πολιτεία της Τουρκίας στα πλαίσια της καλής θέλησης να το επιστρέψει στους νόμιμους ιδιοκτήτες της, που είναι οι Πόντιοι της περιοχής και το ελληνορθόδοξο πατριαρχείο της Κωνσταντινούπολης, έτσι ώστε το μοναστήρι να βγει από την λήθη και να γίνει ένα ζωντανό μνημείο που θα λάμπει στα πέρατα της οικουμένης, με ότι θα συνεπάγεται θετικό και για την ίδια τους την χώρα.

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ψάρια της Κάρλας

Η Κάρλα πριν την αποξήρανσή της, αποτελούσε ένα πολύ σημαντικό υγρότοπο, ο οποίος φιλοξενούσε μια μεγάλη ποικιλία από ανθρώπινες δραστηριότητες. Η Κάρλα με τα άφθονα ψάρια της, υπήρξε ο χώρος όπου αναπτύχθηκε ένας μοναδικός τρόπος ζωής των ανθρώπων που επί αιώνες ψάρευαν στα νερά της. Οι Καναλιώτες, κυρίως, ψαράδες αποτελούσαν μια οργανωμένη κοινωνία ψαράδων που διαιώνισαν αυτόν τον τρόπο ζωής, από πατέρα σε γιο, ως την αποξήρανση της λίμνης το 1962. Η λίμνη διέθετε τρεις ιχθυόσκαλες. Η μεγαλύτερη ονομάζονταν αποβάθρα και βρίσκονταν στην Πέτρα. Στην αποβάθρα γίνονταν η διακίνηση των ψαριών, τα οποία έφταναν ως και δεκαπέντε τόνους τη μέρα. Η δεύτερη ιχθυόσκαλα ονομάζονταν Αερανή και βρίσκονταν κοντά στον Άγιο Νικόλαο και η τρίτη, που ονομάζονταν παλαιόσκαλα, βρίσκονταν ανάμεσα στα Κανάλια και το Καλαμάκι. Στη σκάλα συγκεντρώνονταν κάθε πρωί μικροπωλητές και έμποροι απ’όλη τη Θεσσαλία για να συμμετέχουν στην πώληση των ψαριών. Τα περιζήτητα ψάρια της λίμνης πωλούνταν και στο π...

Νέος Ελληνικός κινηματογράφος "Η γλυκεία συμμορία"

«Όποιος ενώνεται με άλλον για να διαπράξει   κακούργημα (συμμορία) τιμωρείται με φυλάκιση    τουλάχιστον έξι μηνών.» (Άρθρο 187 παρ. 3 Ποινικού Κώδικα).   Βλέποντας κάποιος την ταινία «η γλυκεία συμμορία» δεν μπορεί να μην αναγνωρίσει σε αυτήν στοιχεία του νέου ελληνικού κινηματογράφου (Ν.Ε.Κ). Στοιχεία που οι πρώτοι σκηνοθέτες του είδους (στοιχειώδεις γνώσεις τεχνικής, ιστορίας, αισθητικής), τα έχουν πάρει από μια ιδιωτική σχολή, αυτήν του Λυκούργου Σταυράκου. Βέβαια δεν υπερτιμάτε ο ρόλος αυτής της σχολής, μια και οι μαθητές της συνέχισαν μετά αλλού, πλην όμως ήταν μια σχετικά καλή αφετηρία για την δεκαετία του 70. Το ευρύτερο πολιτιστικό κλίμα στην πατρίδα μας εκείνη την δεκαετία ήταν ενεργό, ενώ παρουσιάζονται και νέοι θεατρικοί συγγραφείς, παράλληλα ο Ν.Ε.Κ θριαμβεύει στο φεστιβάλ ελληνικού κινηματογράφου. Ταινίες του Παντελή Βούλγαρη, του Θεοδώρου Αγγελοπούλου της Τώνιας Μαρκετάκη κ.α αντιπαρατίθενται ως φιλμικές ιδιάζουσες γλώσσες καθώς και ως περιεχόμε...

Οι συνένοχοι και συναυτουργοί της Τουρκίας

  Επιμέλεια από Αντώνη Αντωνά. « Το τα αδύνατα διώκειν μανικόν· αδύνατον δε το τους φαύλους μη τοιαύτά τινα ποιείν » , δηλαδή  « Το να επιδιώκεις πράγματα που είναι αδύνατα είναι τρελό· και είναι αδύνατο οι φαύλοι να μην κάνουν κάτι τέτοιο » ,   Μάρκος Αυρήλιος.  ΟΙ ΔΟΛΙΟΙ ΣΥΜΜΑΧΟΙ ΜΑΣ ΚΑΙ ΕΤΑΙΡΟΙ ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΝ ΝΑ ΠΟΙΟΥΝ ΤΗΝ ΝΙΣΣΑ, ΓΙΑ ΤΙΣ ΙΤΑΜΕΣ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΒΙΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΔΙΚΑΙΟΥ,  ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΡΑΠΑΙΝΙΔΑ  ή ΠΑΛΛΑΚΙΔΑ  ΤΟΥΣ ΒΑΡΒΑΡΗ ΤΟΥΡΚΙΑ. ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΠΑΡΚΑ ΕΤΟΙΜΑΖΕΙ ΚΑΙ Ο ΝΕΟΣΟΥΛΤΑΝΟΣ ΕΡΝΤΟΓΑΝ ΠΟΥ; ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ ΩΣ ΕΑΝ ΕΙΝΑΙ ΘΑΛΑΣΣΙΟ ΤΟΥ ΤΣΙΦΛΙΚΙ. ΠΕΡΙΚΥΚΛΩΝΕΙ ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΜΙΑ  ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΑΚΡΙΤΙΚΑ ΜΑΣ ΝΗΣΙΑ ΜΕ ΕΠΙΘΕΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ.  ΠΑΡΑΒΙΑΖΕΙ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΘΑΛΑΣΣΕΣ ΚΑΙ ΑΙΘΕΡΕΣ ΚΑΙ  ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΥΠΡΟ ΔΗΛΩΝΕΙ ΟΤΙ ΔΕΝ ΘΑ ΔΙΣΤΑΣΕΙ ΝΑ ΕΠΑΝΑΛΑΒΕΙ ΤΗΝ ΕΙΣΒΟΛΗ ΤΟΥ  ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΑ  ΕΤΣΕΒΙΤ ΤΟ 1974 ,  ΓΙΑ ΝΑ ΤΗΝ  ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ ΟΛΟΚΛΗ Ρ Η  κλπ ,  κλπ   . ΣΕ ΚΑΤΑΠΑΤΗΜΕΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΧΩΜΑΤΑ ΖΟΥΝ ΣΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΕΧΟΥΝ ΤΟ ΘΡΑΣΟ...