Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Είναι θράσος να λεγόμαστε ΕΛΛΗΝΕΣ όταν…

 



Γράφει ο Γιώργος Βενετσάνος

Υπάρχουν μέρη στον τόπο μας με βαριά ιστορία, που όμως είτε δεν τα γνωρίζουμε, είτε τα προσπερνάμε αδιάφορα. Μια τέτοια περίπτωση είναι η αρχαία πόλη της Αιτωλίας Καλυδώνα, που βρίσκεται πλησίον της δυτικής όχθης του Εύηνου ποταμού και περίπου 11 χιλιόμετρα μακριά από τον Πατραϊκό κόλπο. Ήταν μία από τις σπουδαιότερες πόλεις της παράλιας ζώνης της Αιτωλίας, από τη στεριά έλεγχε τους σημαντικούς δρόμους από την Ήπειρο προς την Ναύπακτο, ενώ διέθετε αξιόλογο λιμάνι που ήταν κοντά στο σημερινό Κρυονέρι, που επόπτευε και έλεγχε το θαλάσσιο δρόμο που οδηγούσε στο Ιόνιο και την Αδριατική.





Σήμερα μπορούμε να επισκεφθούμε τα ερείπια της που σώζονται στους δύο χαμηλούς λόφους «Κούρταγα» κοντά στο σημερινό χωριό Ευηνοχώρι. Σημαντικό το ιερό της Καλυδώνας, το Λάφριον ή Λαφριαίον, ήταν το δεύτερο σε θρησκευτική σημασία μετά από αυτό του κοινού των Αιτωλών στο Θέρμο. Τα πρώτα ίχνη λατρείας ανιχνεύονται στα γεωμετρικά χρόνια. Στην Αρχαϊκή εποχή το ιερό αναπτύσσεται και χτίζονται οι πρώτοι ναοί. Την Κλασική περίοδο συνεχίζεται η λατρεία της θεάς Άρτεμης και του Απόλλωνα. Το ναό της θεάς κοσμούσε το χρυσελεφάντινο άγαλμα της, φτιαγμένο από καλλιτέχνες της ευρύτερης περιοχής. Η αρχαιολογική σκαπάνη έχει ανασκάψει κοντά στους ναούς, μία στοά, εξέδρες και βάθρα, μέρη από την ιερά οδό, καθώς και το Ηρώο της Καλυδώνας, που βρέθηκε σε ένα από τα νεκροταφεία της πόλης. Τα ελληνιστικά χρόνια η πόλη γνωρίζει μεγάλη άνθηση και τότε είναι που κατασκευάζεται ένα πολύ μεγάλο μέρος του τείχους της.

Στα νότια της πλαγιάς του ιερού βρίσκεται το θέατρο, του οποίου η ορχήστρα του είναι σχεδόν τετράγωνη, με (διαστάσεις 16 Χ 14 μ.). Η χωρητικότητα του θεάτρου υπολογίζεται πως ξεπερνούσε κατά πολύ τους 4000 θεατές, κάνοντας το μεγαλύτερο από αυτά των γειτονικών πόλεων της Πλευρώνας και Μακρύνειας. Όσο για την τετράγωνη κάτοψη της ορχήστρας, φαίνεται ότι το θέατρο στην προηιμότερη χρήση του προοριζόταν κατά πάσα πιθανότητα είτε ως βουλευτήριο ή για την τέλεση κάποιας μυστηριώδους λατρείας.

Η Καλυδώνα εκτός από σημαντική πόλη και ιερό προσκύνημα της αρχαιότητος έχει συνδεθεί με μυθολογικούς κύκλους, όπως είναι αυτός του Καλυδώνιου Κάπρου. ενώ μέσω του μύθου, μαθαίνουμε ότι ο Ιδρυτής της πόλης, ήταν ο Καλυδών, γιος του Αιτωλού και της Προνόης και αδελφός του Πλευρών. Επίσης ο Όμηρος την αναφέρει ως «πετρήεσσα» στην Ιλιάδα και την έχει στον κατάλογο των πλοίων που πήραν μέρος στον τρωικό Πόλεμο. Στην διάρκεια των Πελοποννησιακών πολέμων η Καλυδών διατηρεί για αρκετό καιρό την αυτονομία της, το 390 π.χ όμως μπαίνει και αυτή στην ένωση των αχαϊκών πόλεων, στο τέλος όμως υποτάσσεται στους Αιτωλούς. Όταν ξεσπά ο πόλεμος μεταξύ Αιτωλών και Μακεδόνων η πόλη καταστρέφεται από τον Βασιλιά Φίλιππο τον Ε’. Ακολουθεί η ρωμαϊκή περίοδος και η ίδρυση της Νικόπολης. το τελειωτικό χτύπημα στην Καλυδώνα, έρχεται όταν ο Ρωμαίος αυτοκράτορας Αύγουστος, υποχρέωσε τους κατοίκους της Καλυδώνας να μετακομίσουν στην νέα πόλη. κάπως έτσι θλιβερά τελείωσε μια ελληνική πόλη.

Δυστυχώς όμως αυτή η θλιβερή ιστορία συνεχίζεται και σήμερα και ενώ είναι ένας χώρος με σημαντικά μνημεία και θα έπρεπε να αποδίδει, στο ταμείο αρχαιολογικών πόρων και στην τοπική κοινωνία, αυτό όχι μόνο δεν γίνεται, άλλα είναι ο χώρος πλήρως απαξιωμένος. Όπως βλέπετε στην πρώτη φώτο είναι το φυλάκιο χωρίς φύλακα, στην δεύτερη φώτο είναι το εισιτήριο εισόδου, που δεν πληρώνεται μια και δεν υπάρχει εισπράκτορας και στην τρίτη είναι τα φοβερά!!! μέτρα ασφάλειας ενός σημαντικού αρχαιολογικού χώρου. Μιλάμε μηδέν αξιοποίηση, μηδέν φύλαξη, και τα συγκεκριμένα μνημεία παραμένουν έρμαιο των ανεμών και του κάθε κακόβουλου και μετά έχουμε το θράσος να λεγόμαστε ΕΛΛΗΝΕΣ και εμείς και πολύ περισσότερο αυτοί που μας κυβερνάνε.



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ψάρια της Κάρλας

Η Κάρλα πριν την αποξήρανσή της, αποτελούσε ένα πολύ σημαντικό υγρότοπο, ο οποίος φιλοξενούσε μια μεγάλη ποικιλία από ανθρώπινες δραστηριότητες. Η Κάρλα με τα άφθονα ψάρια της, υπήρξε ο χώρος όπου αναπτύχθηκε ένας μοναδικός τρόπος ζωής των ανθρώπων που επί αιώνες ψάρευαν στα νερά της. Οι Καναλιώτες, κυρίως, ψαράδες αποτελούσαν μια οργανωμένη κοινωνία ψαράδων που διαιώνισαν αυτόν τον τρόπο ζωής, από πατέρα σε γιο, ως την αποξήρανση της λίμνης το 1962. Η λίμνη διέθετε τρεις ιχθυόσκαλες. Η μεγαλύτερη ονομάζονταν αποβάθρα και βρίσκονταν στην Πέτρα. Στην αποβάθρα γίνονταν η διακίνηση των ψαριών, τα οποία έφταναν ως και δεκαπέντε τόνους τη μέρα. Η δεύτερη ιχθυόσκαλα ονομάζονταν Αερανή και βρίσκονταν κοντά στον Άγιο Νικόλαο και η τρίτη, που ονομάζονταν παλαιόσκαλα, βρίσκονταν ανάμεσα στα Κανάλια και το Καλαμάκι. Στη σκάλα συγκεντρώνονταν κάθε πρωί μικροπωλητές και έμποροι απ’όλη τη Θεσσαλία για να συμμετέχουν στην πώληση των ψαριών. Τα περιζήτητα ψάρια της λίμνης πωλούνταν και στο π...

Νέος Ελληνικός κινηματογράφος "Η γλυκεία συμμορία"

«Όποιος ενώνεται με άλλον για να διαπράξει   κακούργημα (συμμορία) τιμωρείται με φυλάκιση    τουλάχιστον έξι μηνών.» (Άρθρο 187 παρ. 3 Ποινικού Κώδικα).   Βλέποντας κάποιος την ταινία «η γλυκεία συμμορία» δεν μπορεί να μην αναγνωρίσει σε αυτήν στοιχεία του νέου ελληνικού κινηματογράφου (Ν.Ε.Κ). Στοιχεία που οι πρώτοι σκηνοθέτες του είδους (στοιχειώδεις γνώσεις τεχνικής, ιστορίας, αισθητικής), τα έχουν πάρει από μια ιδιωτική σχολή, αυτήν του Λυκούργου Σταυράκου. Βέβαια δεν υπερτιμάτε ο ρόλος αυτής της σχολής, μια και οι μαθητές της συνέχισαν μετά αλλού, πλην όμως ήταν μια σχετικά καλή αφετηρία για την δεκαετία του 70. Το ευρύτερο πολιτιστικό κλίμα στην πατρίδα μας εκείνη την δεκαετία ήταν ενεργό, ενώ παρουσιάζονται και νέοι θεατρικοί συγγραφείς, παράλληλα ο Ν.Ε.Κ θριαμβεύει στο φεστιβάλ ελληνικού κινηματογράφου. Ταινίες του Παντελή Βούλγαρη, του Θεοδώρου Αγγελοπούλου της Τώνιας Μαρκετάκη κ.α αντιπαρατίθενται ως φιλμικές ιδιάζουσες γλώσσες καθώς και ως περιεχόμε...

Οι συνένοχοι και συναυτουργοί της Τουρκίας

  Επιμέλεια από Αντώνη Αντωνά. « Το τα αδύνατα διώκειν μανικόν· αδύνατον δε το τους φαύλους μη τοιαύτά τινα ποιείν » , δηλαδή  « Το να επιδιώκεις πράγματα που είναι αδύνατα είναι τρελό· και είναι αδύνατο οι φαύλοι να μην κάνουν κάτι τέτοιο » ,   Μάρκος Αυρήλιος.  ΟΙ ΔΟΛΙΟΙ ΣΥΜΜΑΧΟΙ ΜΑΣ ΚΑΙ ΕΤΑΙΡΟΙ ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΝ ΝΑ ΠΟΙΟΥΝ ΤΗΝ ΝΙΣΣΑ, ΓΙΑ ΤΙΣ ΙΤΑΜΕΣ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΒΙΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΔΙΚΑΙΟΥ,  ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΡΑΠΑΙΝΙΔΑ  ή ΠΑΛΛΑΚΙΔΑ  ΤΟΥΣ ΒΑΡΒΑΡΗ ΤΟΥΡΚΙΑ. ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΠΑΡΚΑ ΕΤΟΙΜΑΖΕΙ ΚΑΙ Ο ΝΕΟΣΟΥΛΤΑΝΟΣ ΕΡΝΤΟΓΑΝ ΠΟΥ; ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ ΩΣ ΕΑΝ ΕΙΝΑΙ ΘΑΛΑΣΣΙΟ ΤΟΥ ΤΣΙΦΛΙΚΙ. ΠΕΡΙΚΥΚΛΩΝΕΙ ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΜΙΑ  ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΑΚΡΙΤΙΚΑ ΜΑΣ ΝΗΣΙΑ ΜΕ ΕΠΙΘΕΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ.  ΠΑΡΑΒΙΑΖΕΙ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΘΑΛΑΣΣΕΣ ΚΑΙ ΑΙΘΕΡΕΣ ΚΑΙ  ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΥΠΡΟ ΔΗΛΩΝΕΙ ΟΤΙ ΔΕΝ ΘΑ ΔΙΣΤΑΣΕΙ ΝΑ ΕΠΑΝΑΛΑΒΕΙ ΤΗΝ ΕΙΣΒΟΛΗ ΤΟΥ  ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΑ  ΕΤΣΕΒΙΤ ΤΟ 1974 ,  ΓΙΑ ΝΑ ΤΗΝ  ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ ΟΛΟΚΛΗ Ρ Η  κλπ ,  κλπ   . ΣΕ ΚΑΤΑΠΑΤΗΜΕΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΧΩΜΑΤΑ ΖΟΥΝ ΣΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΕΧΟΥΝ ΤΟ ΘΡΑΣΟ...