Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Τα σημαντικά άσημα της Ελλάδος

 


Γράφει ο Γιώργος Βενετσάνος

Η Πατρίδα μας έχει αρκετά πράγματα που μπορεί να μην τους δίνουμε σημασία και να τα προσπερνάμε, κι όμως μέσα τους κρύβουν μια τεράστια ιστορία Αρχιτεκτονικής αλλά και των ανθρώπων που τα χρησιμοποίησαν. Μια τέτοια περίπτωση είναι και ο Άσπρος Πύργος ή Ασπρόπυργος της Σερίφου. Τον συναντούμε ανάμεσα στη Χώρα και το Μεγάλο Λιβάδι. Χρονολογείται στους ελληνιστικούς χρόνους και είναι κατασκευασμένος από λευκούς πελεκητούς, ομοιόμορφους ορθογώνιους λίθους από ντόπιο λευκό μάρμαρο και με γερή θεμελίωση στον επικλινή βράχο, δεσπόζει στο τοπίο, σαν αιώνιος βιγλάτορας.

Τεχνικά χαρακτηριστικά: έχει κυκλική κάτοψη με εξωτερική διάμετρο 8,34 μ. ενώ η τοιχοποιία του είναι ιδιαίτερα επιμελημένη. Ο διπλός του τοίχος πάχους 1,05 μ., είναι χτισμένος εξωτερικά από καλοπελεκημένους κυφωτούς μαρμαρόλιθους, χωρίς συνδετικό υλικό και εσωτερικά από μικρότερους λίθους διαφόρων σχημάτων και διαστάσεων.


Ο πύργος σήμερα σώζεται στο επίπεδο του ισογείου, με το μέγιστο ύψος του να φτάνει τα 5 μέτρα. Το δομικό του υλικό ανέρχεται σε πάνω από 750 μαρμαρόλιθους, και οι αρχαιολόγο υπολογίζουν ότι είχε δύο ορόφους και ύψος περίπου 12 μέτρα. Η είσοδος του είχε ύψος 2 μ. και έκλεινε με δίφυλλη θύρα. Το κατώφλι είναι μονολιθικό, όπως και ανώφλι του, ενώ οι παραστάδες της θύρας του έχουν εντοιχιστεί ακέραιες στα θεμέλια της παρακείμενης εκκλησίας.

Για την άνοδο στους επάνω ορόφους εξυπηρετούσε μια ελικοειδής σκάλα, από την οποία σώζονται ακόμη στη θέση τους οι πέντε πρώτες μονολιθικές βαθμίδες. Στο ισόγειο, ένας μεσότοιχος απομονώνει το κλιμακοστάσιο διαμορφώνοντας έτσι δύο χώρους. Η είσοδος στον δεύτερο, μεγαλύτερο χώρο έκλεινε επίσης με δίφυλλη θύρα και πιθανών να είχε αποθηκευτική χρήση. Στους ορόφους του υπήρχαν τοξοθυρίδες και παράθυρα, όσο για την στέγη του πιθανολογείται ότι ήταν επίπεδη.

           Τμήματα των βοηθητικών χώρων και κάτοψη – αναπαράσταση του πύργου                                 

Βοηθητικοί χώροι: Περιμετρικά του πύργου, υπάρχουν βοηθητικές κατασκευές οι οποίες εξυπηρετούσαν τις ανάγκες του. Βορειοδυτικά του πύργου βλέπουμε μια ωοειδή δεξαμενή νερού, λαξευμένη στο βράχο και επιχρισμένη με κονίαμα, ενώ βορειοανατολικά, είναι η θέση που σήμερα βρίσκεται το εκκλησάκι του Αγίου Χαραλάμπη. Στο σημείο αυτό κάτω από το επίπεδο θεμελίωσής του ναού, σώζονται τα κατάλοιπα μικρής λαξευμένης στον βράχο και επιχρισμένης με κονίαμα τετράπλευρης δεξαμενής, ενώ ίχνη μιας μεγαλύτερης υπάρχουν δίπλα της. Λίγα μέτρα δυτικά του πύργου, υπάρχει ένα φυσικό σπηλαιώδες κοίλωμα του βράχου, με στόμιο τεχνητά διευρυμένο, που έχει χρησιμοποιηθεί ως αποθέτης κεραμικής στους ύστερους ελληνιστικούς χρόνους (2ος / 1ος αι. π.Χ.).

Με βάση τα αρχαιολογικά ευρήματα, ο πύργος κατασκευάστηκε τον 4ο αι. π.Χ. και χρησιμοποιήθηκε μέχρι τον 7ο αι. μ.Χ. Η χρήση του φαίνεται ότι ήταν συνεχής μέχρι τον    4ο αι. μ.Χ., οπότε πλέον αρχίζει να περιορίζεται. Τους επόμενους αιώνες χρησιμοποιείται περιστασιακά, ενώ τμήμα της ανωδομής του κτίσματος είχε ήδη υποστεί μεγάλες φθορές. Το πως, το γιατί και το πότε καταστράφηκε, δεν είναι επακριβώς εξακριβωμένα.

          .                                                         Άσπρος πύργος                                                                    Ψαρόπυργος

Που χρησίμευε: Τα κατασκευαστικά χαρακτηριστικά του πύργου σε συνδυασμό με την καίρια θέση, που επιτρέπει τον έλεγχο σε στεριά και θάλασσα, μας δείχνουν ότι είχε κυρίως αμυντικά χαρακτηριστικά, λειτουργώντας ως παρατηρητήριο, φρυκτωρία, κατάλυμα φρουράς ή ακόμη και καταφύγιο σε περίπτωση ανάγκης. 

Η παρουσία του πύργου στη συγκεκριμένη περιοχή, όπου σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις λειτουργούσαν μεταλλεία κατά τους ύστερους κλασικούς, ελληνιστικούς και ρωμαϊκούς χρόνους, δείχνει την άμεση σύνδεσή του με αυτά. Ο Άσπρος Πύργος σήμερα είναι από τους πιο καλοδιατηρημένους στο νησί, ενώ κατά την αρχαιότητα σχημάτιζε ένα δίκτυο μαζί με τους άλλους δύο πύργους, τον Ψαρόπυργο και τον πύργο στη Φλέα με τους οποίους είχαν την εποπτεία αλλά και την προστασία των μεταλλείων σε όλη αυτή την περιοχή.

Νεότερα χρόνια: Την περίοδο ακμής των μεταλλείων (τέλη 19ου – αρχές 20ου αι.), λίγα μέτρα νότια από τον ερειπωμένο πύργο ιδρύθηκε το κοιμητήριο των μεταλλευτικών οικισμών της περιοχής με χρήση των πεσμένων μαρμαρόλιθων στον περίβολο και τους τάφους. Παράλληλα, στην αντίθετη μεριά και σχεδόν δίπλα στον πύργο, υποδομήθηκε με τα αρχαία μάρμαρα το εκκλησάκι και το πανηγυροκέλι του.

















Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ψάρια της Κάρλας

Η Κάρλα πριν την αποξήρανσή της, αποτελούσε ένα πολύ σημαντικό υγρότοπο, ο οποίος φιλοξενούσε μια μεγάλη ποικιλία από ανθρώπινες δραστηριότητες. Η Κάρλα με τα άφθονα ψάρια της, υπήρξε ο χώρος όπου αναπτύχθηκε ένας μοναδικός τρόπος ζωής των ανθρώπων που επί αιώνες ψάρευαν στα νερά της. Οι Καναλιώτες, κυρίως, ψαράδες αποτελούσαν μια οργανωμένη κοινωνία ψαράδων που διαιώνισαν αυτόν τον τρόπο ζωής, από πατέρα σε γιο, ως την αποξήρανση της λίμνης το 1962. Η λίμνη διέθετε τρεις ιχθυόσκαλες. Η μεγαλύτερη ονομάζονταν αποβάθρα και βρίσκονταν στην Πέτρα. Στην αποβάθρα γίνονταν η διακίνηση των ψαριών, τα οποία έφταναν ως και δεκαπέντε τόνους τη μέρα. Η δεύτερη ιχθυόσκαλα ονομάζονταν Αερανή και βρίσκονταν κοντά στον Άγιο Νικόλαο και η τρίτη, που ονομάζονταν παλαιόσκαλα, βρίσκονταν ανάμεσα στα Κανάλια και το Καλαμάκι. Στη σκάλα συγκεντρώνονταν κάθε πρωί μικροπωλητές και έμποροι απ’όλη τη Θεσσαλία για να συμμετέχουν στην πώληση των ψαριών. Τα περιζήτητα ψάρια της λίμνης πωλούνταν και στο π...

Νέος Ελληνικός κινηματογράφος "Η γλυκεία συμμορία"

«Όποιος ενώνεται με άλλον για να διαπράξει   κακούργημα (συμμορία) τιμωρείται με φυλάκιση    τουλάχιστον έξι μηνών.» (Άρθρο 187 παρ. 3 Ποινικού Κώδικα).   Βλέποντας κάποιος την ταινία «η γλυκεία συμμορία» δεν μπορεί να μην αναγνωρίσει σε αυτήν στοιχεία του νέου ελληνικού κινηματογράφου (Ν.Ε.Κ). Στοιχεία που οι πρώτοι σκηνοθέτες του είδους (στοιχειώδεις γνώσεις τεχνικής, ιστορίας, αισθητικής), τα έχουν πάρει από μια ιδιωτική σχολή, αυτήν του Λυκούργου Σταυράκου. Βέβαια δεν υπερτιμάτε ο ρόλος αυτής της σχολής, μια και οι μαθητές της συνέχισαν μετά αλλού, πλην όμως ήταν μια σχετικά καλή αφετηρία για την δεκαετία του 70. Το ευρύτερο πολιτιστικό κλίμα στην πατρίδα μας εκείνη την δεκαετία ήταν ενεργό, ενώ παρουσιάζονται και νέοι θεατρικοί συγγραφείς, παράλληλα ο Ν.Ε.Κ θριαμβεύει στο φεστιβάλ ελληνικού κινηματογράφου. Ταινίες του Παντελή Βούλγαρη, του Θεοδώρου Αγγελοπούλου της Τώνιας Μαρκετάκη κ.α αντιπαρατίθενται ως φιλμικές ιδιάζουσες γλώσσες καθώς και ως περιεχόμε...

Οι συνένοχοι και συναυτουργοί της Τουρκίας

  Επιμέλεια από Αντώνη Αντωνά. « Το τα αδύνατα διώκειν μανικόν· αδύνατον δε το τους φαύλους μη τοιαύτά τινα ποιείν » , δηλαδή  « Το να επιδιώκεις πράγματα που είναι αδύνατα είναι τρελό· και είναι αδύνατο οι φαύλοι να μην κάνουν κάτι τέτοιο » ,   Μάρκος Αυρήλιος.  ΟΙ ΔΟΛΙΟΙ ΣΥΜΜΑΧΟΙ ΜΑΣ ΚΑΙ ΕΤΑΙΡΟΙ ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΝ ΝΑ ΠΟΙΟΥΝ ΤΗΝ ΝΙΣΣΑ, ΓΙΑ ΤΙΣ ΙΤΑΜΕΣ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΒΙΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΔΙΚΑΙΟΥ,  ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΡΑΠΑΙΝΙΔΑ  ή ΠΑΛΛΑΚΙΔΑ  ΤΟΥΣ ΒΑΡΒΑΡΗ ΤΟΥΡΚΙΑ. ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΠΑΡΚΑ ΕΤΟΙΜΑΖΕΙ ΚΑΙ Ο ΝΕΟΣΟΥΛΤΑΝΟΣ ΕΡΝΤΟΓΑΝ ΠΟΥ; ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ ΩΣ ΕΑΝ ΕΙΝΑΙ ΘΑΛΑΣΣΙΟ ΤΟΥ ΤΣΙΦΛΙΚΙ. ΠΕΡΙΚΥΚΛΩΝΕΙ ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΜΙΑ  ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΑΚΡΙΤΙΚΑ ΜΑΣ ΝΗΣΙΑ ΜΕ ΕΠΙΘΕΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ.  ΠΑΡΑΒΙΑΖΕΙ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΘΑΛΑΣΣΕΣ ΚΑΙ ΑΙΘΕΡΕΣ ΚΑΙ  ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΥΠΡΟ ΔΗΛΩΝΕΙ ΟΤΙ ΔΕΝ ΘΑ ΔΙΣΤΑΣΕΙ ΝΑ ΕΠΑΝΑΛΑΒΕΙ ΤΗΝ ΕΙΣΒΟΛΗ ΤΟΥ  ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΑ  ΕΤΣΕΒΙΤ ΤΟ 1974 ,  ΓΙΑ ΝΑ ΤΗΝ  ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ ΟΛΟΚΛΗ Ρ Η  κλπ ,  κλπ   . ΣΕ ΚΑΤΑΠΑΤΗΜΕΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΧΩΜΑΤΑ ΖΟΥΝ ΣΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΕΧΟΥΝ ΤΟ ΘΡΑΣΟ...