Η Μονή των Καπουτσίνων τότε και σήμερα.
Η Μονή των Καπουτσίνων ιδρύθηκε από Γάλλους μοναχούς το 1658. Την ονομασία «Καπουτσίνοι» την πήραν από την κουκούλα - cappucio που είχαν τα ολόσωμα καφέ ράσα τους. Στα 1669 οι Καπουτσίνοι αγοράζουν ένα οίκημα κάτω από την ακρόπολη, που στην αυλή του υπήρχε το χορηγικό Μνημείο του Λυσικράτους και το μετέτρεψαν σε Μονή. Οι Αθηναίοι υπήρξαν καχύποπτοι με τα άλλα μοναστικά τάγματα της εποχής, (βενεδικτίνους και Ιησουίτες), αντιμετώπισαν όμως φιλικά τους Καπουτσίνους. Ξεχωριστά αγαπητός από αυτούς τους μοναχούς, υπήρξε ένας ηγούμενος τους ο Σίμων, που είχε και ιατρικές γνώσεις, της οποίες τις πρόσφερε στους Αθηναίους όποτε υπήρχε ανάγκη.
Οι ασχολίες των μοναχών πέραν των θρησκευτικών τους καθηκόντων ήταν παιδευτικές, μια και η Μονή τους ήταν το πρώτο σχολείο Καθολικών στην Αθήνα, ενώ είχαν εντρυφήσει σε αρχαιολογικές και τοπογραφικές μελέτες. Αυτοί εξάλλου ήταν που έφτιαξαν και τον πρώτο χάρτη της Αρχαίας Αθήνας. Οι Αθηναίοι τους είχαν κολλήσει το χαϊδευτικό παρατσούκλι «φραγκοπατέρες» δείγμα εκτίμησης προς αυτούς.
Στην Μονή πλήν των άλλων υπήρχε ξενώνας στον οποίον έμειναν πολλοί από τους περιηγητές της Αθήνας. Μεταξύ αυτών που φιλοξενήθηκαν η επισκέφθηκαν την μονή ήταν: ο Σατωβριάνδος το 1806, αλλά και ο λόρδος Μπάιρον Λόρδος Βύρωνας όταν ήρθε πρώτη φορά στην Ελλάδα, καθώς και το 1810 κατά το δεύτερο ταξίδι του στην Ελλάδα, Εκεί ο Μπάιρον έγραψε μερικά σημαντικά έργα μεταξύ αυτών την «Κατάρα της Αθήνας», το ποίημα που κατήγγειλε διεθνώς τον Έλγιν, ενώ σε μια επιστολή του που περιέγραφε το μέρος που έμενε έγραφε σε μία επιστολή του:
«Μπροστά μου έχω τον Υμηττό, πίσω μου την Ακρόπολη, δεξιά μου το ναό του Δία, μπροστά το Στάδιο, αριστερά μου την πόλη. Ε, κύριε αυτό θα πει γραφικότητα. Δεν υπάρχει κύριε τίποτα παρόμοιο στη Λόντρα, όχι, ούτε καν η κατοικία του Λόρδου Δημάρχου». Είχαν μείνει επίσης ο πρόξενος της Γαλλίας Φωβέλ (Fauvel) και ο Ιταλός ζωγράφος Τζοβάνι Μπατίστα Λουζιέρι (Lousieri), συνεργάτης με τον λόρδο Έλγιν στην σύληση του Παρθενώνα. Μάλιστα είχε σκεφτεί να δωροδοκηθούν οι μοναχοί, για να συμφωνήσουν στην αποκόλληση του Μνημείου του Λυσικράτους. Ο Έλγιν σκόπευε να μεταφέρει ολόκληρο το μνημείο του Λυσικράτη στην Αγγλία! ακολουθώντας την τύχη των γλυπτών του Παρθενώνα. Οι Καπουτσίνοι που είχαν διατηρήσει το μνημείο σε σχεδόν αρίστη κατάσταση, απέτρεψαν τον Βρετανό Λόρδο Έλγιν να το αρπάξει, όπως έκανε με πολλά από τα αρχαία της πόλης. Παρά την επιμονή του και τα μεγάλα ποσά που προσέφερε για να το αγοράσει, ο ηγούμενος του αρνήθηκε σθεναρά και έτσι έσωσε το μνημείο που σήμερα μπορούμε να το θαυμάζουμε.
Οι καπουτσίνοι είχαν ανοίξει μία πόρτα και χρησιμοποιούσαν το εσωτερικό του ως αναγνωστήριο. Όπως φαίνεται σε αυτήν την γκραβούρα.Το αρχαίο μνημείο ήταν εντοιχισμένο με το μοναστήρι.
Σε αυτούς τους μοναχούς όμως δεν οφείλουμε μόνο την σωτηρία του μνημείου αλλά και μια κόκκινη νοστιμιά που την έφεραν στο πιάτο μας στην αρχή σε γλάστρες και μετά σε καλλιέργεια, αναφέρομαι στην ντομάτα που ήταν άγνωστη στην Αθήνα και την καλλιέργησε σε γλάστρες ο τελευταίος ηγούμενος της μονής ο Φραγκίσκος, με σπόρους που είχε φέρει μαζί του από το εξωτερικό το 1818. Οι Αθηναίοι στην αρχή την είχαν ως καλλωπιστικό φυτό, μετά την χρησιμοποίησαν για να φτιάχνουν γλυκό και τελικά πέρασε και στο τραπέζι μας μέσω της μαγειρικής.
Το σπίτι του Καδή Χατζή Χαλίλ Εφέντη
Το σπίτι του Καδή, πρόκειται για ένα οίκημα του 1800, στο οποίο στεγαζόντανε η τουρκική στρατιωτική διοίκηση, και ήταν η έδρα του καδή Χατζή Χαλίλ Εφέντη, ο οποίος αρνήθηκε να υπογράψει φετφά, αίτημα που ζήτησαν οι Οθωμανοί τον Απρίλιο του 1821 με το οποίο θα επέτρεπε σφαγές κατά των Ορθοδόξων, σε όλη την επικράτεια, καθώς και την θανάτωση 3.000 Αθηναίων (αρρένων άνω των 17 ετών). Όταν η Επανάσταση ήρθε και στην Αθήνα, τον έστειλαν στην Πόλη, όπου τον θανάτωσαν για αυτήν του την ηρωική κίνηση που να σώσει 3000 αθώες ψυχές από άδικη σφαγή. δυστυχώς η ελληνική πολιτεία αυτόν τον άνθρωπος που θυσιάστηκε τιμώντας τη θρησκεία του και τις Γραφές της, και τιμώντας την αξιοπρέπεια του Ανθρώπου, δίνοντας τη ζωή του για τον σεβασμό στον εχθρό αλλά και στο τεκμήριο της αθωότητας. μέχρι σήμερα δεν τον έχει τιμήσει όπως του άξιζε, αν και έγιναν προσπάθειες από Αθηναίους στο παρελθόν που έπεσαν στο κενό.
Σχόλια
Δημοσίευση σχολίου