Μετάβαση στο κύριο περιεχόμενο

Στα χνάρια του Απόλλωνα

 

10/02/2024

Επί της Ιεράς οδού όπου γινόντουσαν στην αρχαιότητα τα ελευσίνια μυστήρια, συναντάμε την σημερινή μονή Δαφνίου με τα καταπληκτικά ψηφιδωτά αλλά και κατάλοιπα του αρχαίου ιερού του Απόλλωνα πάνω στα οποία θεμελιώθηκε η μόνη.

Το Ιερό του Απόλλωνα στο Δαφνί βρισκόταν στη νότια πλευρά της Αρχαίας Ιεράς Οδού, ο δε Παυσανίας γράφει για την ίδρυση του: «Υπάρχει επίσης ένα ιερό, όπου βρίσκονται αγάλματα της Δήμητρας και της Κόρης και της Αθηνάς και του Απόλλωνα αρχικά το ιερό έγινε μόνο για τον Απόλλωνα. Σχετικά υπάρχει η παράδοση πως ο Κέφαλος, ο γιος του Δηίονα, αφού μαζί με τον Αμφιτρύωνα υπέταξε και έδιωξε τους Τηλεβόες, κατοίκησε πρώτος το νησί που από τον Κέφαλο ονομάστηκε Κεφαλληνία. Ο Κέφαλος έμενε πριν στην θήβα, εξορισμένος από την Αθήνα εξαιτίας του φόνου της συζύγου του Πρόκριδος.

Κατόπιν, στη δέκατη γενιά, ο Χαλκίνος και ο Δαίτος, απόγονοι του Κεφάλου, έπλευσαν στους Δελφούς και ζητούσαν από τον Θεό επάνοδο στην Αθήνα εκείνος τους παρακινεί να θυσιάσουν πρώτα στον Απόλλωνα στο μέρος εκείνο της Αττικής, όπου θα δουν τριήρη να τρέχει πάνω στη στεριά. Όταν αυτοί έφτασαν στο λεγόμενο Ποικίλον όρος, παρουσιάστηκε ένα φίδι να τρέχει βιαστικά προς τη φωλιά του. Αυτοί θυσίασαν στον Απόλλωνα σε αυτό το μέρος και κατόπιν ήρθαν στην Αθήνα και οι Αθηναίοι τους έκαμαν πολίτες», ήταν μια από τις σημαντικότερες στάσεις της πομπής των Ελευσίνιων.

Εδώ γίνονταν τέλεση θυσιών και απόδοση προσφορών προς τους θεούς Απόλλωνα, Δήμητρα και Περσεφόνη κατά την Πέμπτη Ημέρα, 19 του Βοηδρομιώνος που ξεκινούσε η μεγάλη πομπή προς την Ελευσίνα. Η προσωνυμία που είχε δοθεί σε αυτόν τον λατρευτικό χώρο του θεού Απόλλωνα ήταν «Δαφνηφόρος», σύμφωνα με επιγραφή που βρέθηκε σε έναν μαρμάρινο θρόνο στο θέατρο του Διονύσου στην Αθήνα, στον οποίο γράφεται «Ιερέως Απόλλωνος Δαφνηφόρου».

Κατά πάσα πιθανότητα ο θρόνος αυτός ήταν για τον ιερέα του ιερού, μια και είναι γνωστό ότι δινόντουσαν τιμητικές θέσεις στο θέατρο σε ιερείς αλλά και σε άλλους αξιωματούχους, ενώ δεν έχει βρεθεί άλλη αναφορά σε όλη την Αττική για λατρεία του Απόλλωνα.

 Οι στήλες από τον αρχαίο ναό 

Η αρχιτεκτονική μορφή του ναού του Απόλλωνα μας είναι άγνωστη. Ο αρχαιολόγος Νικόλαος Παπαχατζής, βάση των ευρημάτων στην περιοχή καθώς και την αφήγηση του Παυσανία υποθέτει πως στο ιερό πρέπει να υπήρχε ένας ναός αφιερωμένος στον Απόλλωνα, με άγαλμα του θεού αλλά και της Αθηνάς, αλλά και οργανωμένη λατρεία προς τιμήν της Δήμητρας και της Περσεφόνης, επίσης μας αναφέρει ότι στον συγκεκριμένο ιερό υπήρχαν και τα αγάλματα της Δήμητρας, της Κόρης της, τα οποία λογικά θα πρέπει να βρισκόντουσαν σε ξεχωριστό ναό, εφόσον η ύπαρξη τεσσάρων λατρευτικών αγαλμάτων προϋποθέτει ναό μεγάλων αν όχι τεραστίων διαστάσεων, καθώς και κάποιο βοηθητικό υπόστυλο οικοδόμημα, κάτι το οποίο μπορούμε να το συνάγουμε από την ύπαρξη μεγάλου αριθμού σφονδύλων από κίονες, καθώς και από κιονόκρανα ιωνικού και δωρικού τύπου.

Να σημειώσουμε ότι και σε αυτό το μνημείο έχει βάλει το χεράκι του ο κλεφτολόρδος Έλγιν, μια και αφαίρεσε από τον εξωνάρθηκα της μονής τους δύο από τους τρεις κίονες στέλνοντας τους στο Λονδίνο, μια υφαρπαγή που μας υποχρεώνει σε μια μόνιμη και διαρκή υποχρέωση μας, να διεκδικούμε την επιστροφή των κλεμμένων αρχιτεκτονικών θησαυρών μας.

 Η μία στήλη που σώθηκε από την κλοπή 




 Ο Βυζαντινός περίβολος  
      

Ο περίβολος του Ιερού αποτελείτο από μεγάλους ορθογώνιους λίθους, η οποίοι σε δεύτερη χρήση από τους Βυζαντινούς έγιναν το υλικό για να κατασκευάσουν την ισχυρή οχύρωση της Μονής Δαφνίου. Αν προσέξουμε το κτίσιμο θα δούμε ότι σε μερικά σημεία ακολουθεί τον αρχαίο περίβολο. Πιθανολογείται ότι το τεράστιο λίθινο κατώφλι στην ανατολική είσοδο της μονής, είναι το κατώφλι του αρχαίου τεμένους, καθώς και ότι η σημερινή είσοδος της μονής, ήταν η πύλη εισόδου του αρχαίου περιβόλου.

Το Ιερό του Απόλλωνα πιστεύεται ότι χτίστηκε την ύστερη κλασική εποχή. Ο Παυσανίας που το επισκέφτηκε στα μέσα του 2ου αιώνα μ.Χ., είναι και η μόνη μέχρι σήμερα πηγή για την ύπαρξη του. Ο ναός δυστυχώς υπόκειται σε βανδαλισμό και καταστρέφεται από τους Βησιγότθους του Αλάριχου, οι οποίοι πρωτύτερα είχαν καταστρέψει το ιερό της Ελευσίνας (395 μ.Χ.) και είχαν λεηλατήσει την Αττική και καταλάβει τον Πειραιά στην πορεία τους προς την Αθήνα.

Σήμερα τα υπάρχοντα αρχιτεκτονικά του κατάλοιπα, μπορούμε να τα δούμε στο μικρό εκθεσιακό χώρο που υπάρχει στον περίβολο της Μονής Δαφνίου.

Βιβλιογραφία: Παυσανίου Ελλάδος Περιήγησης ΙΙΙ, Παπαχατζής Νικόλαος



Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ψάρια της Κάρλας

Η Κάρλα πριν την αποξήρανσή της, αποτελούσε ένα πολύ σημαντικό υγρότοπο, ο οποίος φιλοξενούσε μια μεγάλη ποικιλία από ανθρώπινες δραστηριότητες. Η Κάρλα με τα άφθονα ψάρια της, υπήρξε ο χώρος όπου αναπτύχθηκε ένας μοναδικός τρόπος ζωής των ανθρώπων που επί αιώνες ψάρευαν στα νερά της. Οι Καναλιώτες, κυρίως, ψαράδες αποτελούσαν μια οργανωμένη κοινωνία ψαράδων που διαιώνισαν αυτόν τον τρόπο ζωής, από πατέρα σε γιο, ως την αποξήρανση της λίμνης το 1962. Η λίμνη διέθετε τρεις ιχθυόσκαλες. Η μεγαλύτερη ονομάζονταν αποβάθρα και βρίσκονταν στην Πέτρα. Στην αποβάθρα γίνονταν η διακίνηση των ψαριών, τα οποία έφταναν ως και δεκαπέντε τόνους τη μέρα. Η δεύτερη ιχθυόσκαλα ονομάζονταν Αερανή και βρίσκονταν κοντά στον Άγιο Νικόλαο και η τρίτη, που ονομάζονταν παλαιόσκαλα, βρίσκονταν ανάμεσα στα Κανάλια και το Καλαμάκι. Στη σκάλα συγκεντρώνονταν κάθε πρωί μικροπωλητές και έμποροι απ’όλη τη Θεσσαλία για να συμμετέχουν στην πώληση των ψαριών. Τα περιζήτητα ψάρια της λίμνης πωλούνταν και στο π...

Νέος Ελληνικός κινηματογράφος "Η γλυκεία συμμορία"

«Όποιος ενώνεται με άλλον για να διαπράξει   κακούργημα (συμμορία) τιμωρείται με φυλάκιση    τουλάχιστον έξι μηνών.» (Άρθρο 187 παρ. 3 Ποινικού Κώδικα).   Βλέποντας κάποιος την ταινία «η γλυκεία συμμορία» δεν μπορεί να μην αναγνωρίσει σε αυτήν στοιχεία του νέου ελληνικού κινηματογράφου (Ν.Ε.Κ). Στοιχεία που οι πρώτοι σκηνοθέτες του είδους (στοιχειώδεις γνώσεις τεχνικής, ιστορίας, αισθητικής), τα έχουν πάρει από μια ιδιωτική σχολή, αυτήν του Λυκούργου Σταυράκου. Βέβαια δεν υπερτιμάτε ο ρόλος αυτής της σχολής, μια και οι μαθητές της συνέχισαν μετά αλλού, πλην όμως ήταν μια σχετικά καλή αφετηρία για την δεκαετία του 70. Το ευρύτερο πολιτιστικό κλίμα στην πατρίδα μας εκείνη την δεκαετία ήταν ενεργό, ενώ παρουσιάζονται και νέοι θεατρικοί συγγραφείς, παράλληλα ο Ν.Ε.Κ θριαμβεύει στο φεστιβάλ ελληνικού κινηματογράφου. Ταινίες του Παντελή Βούλγαρη, του Θεοδώρου Αγγελοπούλου της Τώνιας Μαρκετάκη κ.α αντιπαρατίθενται ως φιλμικές ιδιάζουσες γλώσσες καθώς και ως περιεχόμε...

Οι συνένοχοι και συναυτουργοί της Τουρκίας

  Επιμέλεια από Αντώνη Αντωνά. « Το τα αδύνατα διώκειν μανικόν· αδύνατον δε το τους φαύλους μη τοιαύτά τινα ποιείν » , δηλαδή  « Το να επιδιώκεις πράγματα που είναι αδύνατα είναι τρελό· και είναι αδύνατο οι φαύλοι να μην κάνουν κάτι τέτοιο » ,   Μάρκος Αυρήλιος.  ΟΙ ΔΟΛΙΟΙ ΣΥΜΜΑΧΟΙ ΜΑΣ ΚΑΙ ΕΤΑΙΡΟΙ ΣΥΝΕΧΙΖΟΥΝ ΝΑ ΠΟΙΟΥΝ ΤΗΝ ΝΙΣΣΑ, ΓΙΑ ΤΙΣ ΙΤΑΜΕΣ ΠΡΟΚΛΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΠΑΡΑΒΙΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΔΙΕΘΝΟΥΣ ΔΙΚΑΙΟΥ,  ΑΠΟ ΤΗ ΘΕΡΑΠΑΙΝΙΔΑ  ή ΠΑΛΛΑΚΙΔΑ  ΤΟΥΣ ΒΑΡΒΑΡΗ ΤΟΥΡΚΙΑ. ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΠΑΡΚΑ ΕΤΟΙΜΑΖΕΙ ΚΑΙ Ο ΝΕΟΣΟΥΛΤΑΝΟΣ ΕΡΝΤΟΓΑΝ ΠΟΥ; ΣΤΟ ΑΙΓΑΙΟ ΩΣ ΕΑΝ ΕΙΝΑΙ ΘΑΛΑΣΣΙΟ ΤΟΥ ΤΣΙΦΛΙΚΙ. ΠΕΡΙΚΥΚΛΩΝΕΙ ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΙΜΙΑ  ΚΑΙ ΑΛΛΑ ΑΚΡΙΤΙΚΑ ΜΑΣ ΝΗΣΙΑ ΜΕ ΕΠΙΘΕΤΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ.  ΠΑΡΑΒΙΑΖΕΙ ΕΛΛΗΝΙΚΕΣ ΘΑΛΑΣΣΕΣ ΚΑΙ ΑΙΘΕΡΕΣ ΚΑΙ  ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΥΠΡΟ ΔΗΛΩΝΕΙ ΟΤΙ ΔΕΝ ΘΑ ΔΙΣΤΑΣΕΙ ΝΑ ΕΠΑΝΑΛΑΒΕΙ ΤΗΝ ΕΙΣΒΟΛΗ ΤΟΥ  ΕΓΚΛΗΜΑΤΙΑ  ΕΤΣΕΒΙΤ ΤΟ 1974 ,  ΓΙΑ ΝΑ ΤΗΝ  ΚΑΤΑΛΑΒΕΙ ΟΛΟΚΛΗ Ρ Η  κλπ ,  κλπ   . ΣΕ ΚΑΤΑΠΑΤΗΜΕΝΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΧΩΜΑΤΑ ΖΟΥΝ ΣΗΜΕΡΑ ΚΑΙ ΕΧΟΥΝ ΤΟ ΘΡΑΣΟ...